Sziklaváram meg nem rendül

 

 

 Sziklaváram  meg nem rendül

 

Szél zúg, vihar dúl a világ tengerén,

válság villámok cikáznak élesen,

segítségül téged hívlak, Istenem,

gondok közt, s bajokban megmentőm Te légy!.

 

Titáni küzdelem is semmibe vész,

nélküled zátonyra futna csónakom.

Kevés lenne erőm s önakaratom,

ha vezetsz, vitorlám feszíti a szél.

 

Bár köröttem a vihar nem csendesül,

tombol tovább megállíthatatlanul,

szívem mégis békés sziget legbelül.

 

Felettem a homályban is fény derül,

nem ragadhat el az ár, bármily vadul

támadna, Sziklaváram meg nem rendül.

 

Schvalm Rózsa

 

(2012-08-29)

 

 

Sziklaváram  meg nem rendül

 

Szél zúg, vihar dúl a világ tengerén,

válság villámok cikáznak élesen,

Téged hívlak segítségül, Istenem,

bajokban, s gondok közt, megmentőm Te légy!

 

Titáni küzdelem is semmibe vész,

nélküled zátonyra futna csónakom.

Kevés lenne erőm s önakaratom,

ha vezetsz, vitorlám feszíti a szél.

 

Bár köröttem a vihar nem csendesül,

tombol tovább megállíthatatlanul,

szívem mégis békés sziget legbelül.

 

Felettem sűrű homályban  fény derül,

nem ragadhat el az ár, bármily vadul

támadna, Sziklaváram meg nem rendül.

 

Schvalm Rózsa

 

(2012-08-29)

 

Hozzászólások

M. Karácsonyi Bea képe

Szép az erős hited.A vers is.Ölellek.

Mysty Kata képe

 Erős támasz a hit minden időben.Versed ennek szép bizonyítéka.Szeretettel olvastalak!

  A szonettforma alapjában kétfajta: kérlek nézd majd meg  az alábbi verstani képletet és rájössz, hol kell javítani sajátodat! 

A versforma két klasszikusa: Petrarca és Shakespeare.

Petrarcánál az alapforma: a b a b  a b a b  c d e  c d e (vagy: c d c  d c d)

Shakespeare-nél az alapforma: a b a b c d c d e f e f g g

    Kata                 

  "ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetésihez....!"    

hubart képe

Kedves Rózsa, szonetted 11 szótagos sorokra épül, ettől két sor is eltér, a második szakasz negyedik sora (12), valamint a második tercina első sora (12). Ha nem időmértékes a szonett, akkor a 11 szótagos sorokat többféleképpen is fel lehet osztani ütemekre, pl, 4+4+3, vagy 5+6, vagy 6+5. Lényegtelen, hogy melyik változatot választod, de emeli a vers értékét, ha egységes az ümemhangsúlyos felosztás a vers egészében. 
A rimelő sorvégek megfelelnek a ritmikai szabálynak. A klasszikus szonett rímképletéről Kata már írt. A modern szonettben ettől el lehet térni, mint ahogy meg is tetted. 

Látom, többnyire asszonánc rímeket használsz, vagyis csak a magánhangzók csengenek össze. Akkor cseng szépen az asszonánc rím, ha az egymással rímelő sorvégek mássalhangzói zöngés - zöngétlen párokba rendeződnek.  Ilyen zöngés-zöngétlen párok: b/p, d/t, g/k, v/f, z/sz, zs/s, gy/ty, dz/c, dzs/cs

Például: dob - lop,  szalad - halat,  cammog - bankok, Balázs - falás

De például a  barát - darázs, vagy a szalad - alak asszonáncok már sokkal gyengébbek, mert a zöngés mássalhangzóra nem a saját zöngétlen párja felel. 

Ezeket meg lehet tanulni, vagy hallgass a füledre!

Schvalm Rózsa képe

Kedves Feri!

Köszönöm szépen igyekszem javítani. Nagyon köszönöm a részletes magyarázatot. Igyekszem fejlődni. Ha lassan is

remélem sikerül.

Szeretettel: Rózsa

Haász Irén képe

Jó ez a rímképlet szerintem, kedves Rózsa, a kvartinákban ölelkező rímmel; csak a tercinák nem stimmelnek Nálad, a klasszikus rímképlet: abba abba cdc dcd - (vagy csak szabó Lőrinc és a többiek csinálták ilyenre...?- kérdezem a hozzáértőbbeket...)

Az a baj, a b rímeid: élesen-istenem és csónakom-önakaratom, nem a legjobbak, erről Hubart pontosan leírta véleményét és magyarázatát.

Egyébként nem rossz ez, csak finomítgatni kell...!!!!

Schvalm Rózsa képe

Kedves Irénke!

Nagyon köszönöm, igyekszem javítani.

Szeretettel: Rózsa