Kiszakítom magamat

Kiszakítom magamat ruhámból,
kínzó vágyam szül meztelenséget,
lelkem tornácán a pokol lángol,
testemmel a mennyországba lépek.
 
A szerelem fénylő csarnokában
az ördög és angyal magam vagyok,
részem úgy lehet földi csodákban,
ha örömöt, bánatot fakasztok.
 
Az élet már tökéletes egész,
ha ismerem a jót és a rosszat,
minden érzelmem lényemről mesél,
és fokozatosan megváltoztat.

2015. február 18.

Hozzászólások

Haász Irén képe

Kedves DJ, itt is csak kevés változtatás hiányzik, hogy jó legyen. Hozok egy példát a ritmusra. 

Kiszakítom / magamat ru/ hámból, - ezzel kezdesz, majd

A szerelem/  fénylő csarno/ kában  -ez ritmizál az első sorral. De az utolsóban:

Az élet ak/ kor tökéle/ tes e/ gész,  - itt máris egy szótagtöbblet a ritmust is elviszi.

Az élet úgy tökéletes egész ,  -itt megvan a kezdeti ritmus.

Különben tetszik a vers, az eddig feltett verseknél is csak kevés javítás kellene.

Szeretettel olvastalak.

 Köszönöm az észrevételt!

Eredetileg is a javasolt : Az élet úgy tökéletes egész  sor volt a versben, csak az elözö versszakban is van "úgy" szó, ezért javítottam, közben nem figyeltem oda a szótagszámra...   visszajavítottam, de valahogy még így sem volt az igazi...  talán, ha az élet KÖR... tökéletes egész... lenne...

 Köszönettel::  Joli

 

hubart képe

Kedves Joli, 

Kapcsolódva az Irénke észrevételéhez, még azt is hozzátenném, hogy bizonyos esetekben az ütemhatár kettévághatja a szót, és az nem okoz döccenést a ritmusban, de az igazi jó megoldás az, amikor az ütemhatár szóközbe esik. Ezt nevezik cezúrának. Például a: testemmel a / mennyországba / lépek. sor  esetében ez tökéletesen megvalósul (4 + 4 + 2). 

Vegyünk egy-egy példát a "még elmegy" szómetszésből, illetve "a már döccen" szómetszésből:  

kínzó vágyam / szül meztelen/séget,  ebben az esetben nem annyira zavaró a meztelenséget szó ütemhatár általi átvágása a jelölt helyen, mivel a meztelen szó amúgy is szótő, a séget pedig toldalék, tehát van egy szótani illesztési határ (ilyesmi létezik az összetett szavaknál is). Azonkívül a "séget" toldalék első szótagja hosszú magánhangzót tartalmaz, ami miatt nyomatékkal is ejtjük azt - és mivel a magyar nyelvben a hangsúly amúgy is az első szótagra esik (akár az ütemnél), így az nem zavaró a fülnek . 

Lássuk a másik esetet: Minden érze/lem lényemről / mesél Itt az ütemetszet rossz helyre kerül, mert elvágja az érzelem szót, ráadásul a lem lényemről  ütem igen furcsán hangzik, mert skandálásnál a lem-et nyomjuk meg, nem pedig a következő szó első szótagját.  Amikor verset írsz mindig olvasd el skandálva is, és akkor azonnal észreveszed a ritmushibát.

Szeretettel: Feri 

Köszönöm a segítséget, a magyarázatot! :)

Szeretettel:  Joli