Szerelem és líra - CXL.

 

SZÁZNEGYVENEDIK RÉSZ

 

A menetrendszerűen ismétlődő gazdasági válságok mindegyike azzal fenyeget, hogy a feszültség kipattan, valahol szikra kerül a puskaporos hordóba, és elszabadulnak a tökéletesen felelőtlen tömegek.

 

Mi a tömeg?

 

Ez a kérdés már nem először merül fel. Ideje valamiféle munkadefiníciót találni rá.

 

A tömeg alkalmilag összeverődött, identitás és tradíció nélküli emberek halmaza, amely a teljes és tökéletes felelőtlenség alapján létezik. A tömegben a számtalan egyéni felelőtlenség összeadódik, ettől mindenre képes. Ettől veszedelmes.

 

Az identitás és a tradíció hiányának következménye a felelőtlenség.

 

Az identitás nemcsak a közösséghez való tartozás nyílt vállalását jelenti, az erkölcsi öntudatnak is kiindulópontja. Azonos vagyok önmagammal, vállalom önmagamat, vállalom tetteimért a felelősséget.

 

Természetesen sokféle identitás lehetséges, az identitás önmagában még nem biztos, hogy „jó”. Hiánya azonban mindenképpen negatív. Csak az emberi identitás lehet az emberi erkölcsi öntudat alapja. Vállalom önmagamat, vállalom, hogy az emberiséghez tartozom. Az igazi emberi identitás alapja az emberiség morális egységének tudata. Erkölcs nélkül nincs identitás, de erkölcs sem létezhet identitás nélkül.

 

Az erkölcs ellen a modern időkben az első elhíresült támadást Friedrich Nietzsche indította el. Nem véletlen, hogy totalitárius ideológiák igyekeztek őt maguknak kisajátítani. Halála után Elisabeth, a testvére, aki Hitlert személyesen is vendégül látta, szinte mániákusan keresett Nietzsche életművében olyan passzusokat, amelyeket a nácizmus támogatása érdekében lehetett felhasználni. Nem volt nehéz dolga, hiszen Nietzsche életműve rendkívül zagyva és ellentmondásos. Csak azt hagyta figyelmen kívül, hogy halott fivére többször is hangot adott annak, hogy mélyen megveti az antiszemitizmust és a sovinizmust.

 

Nietzsche valóban igen sok muníciót szolgáltatott a legerkölcstelenebb hatalmi rendszereknek.

 

Ez pedig már írói felelősség kérdése. Nietzsche szempontjából a helyzet voltaképpen tragikus. „Túl jón és rosszon” semmi sincs, csak a felelőtlenség.

 

A „modernség” egyik legfőbb hozadéka az emberi társadalomban felelőtlenség. A parttalan lázadás, a nonkonformizmus, a tradíció koncepció nélküli rombolása nem vezethet máshová.

 

Ma már látszik, hogy ez eredmény egyáltalán nem az ember felszabadulását jelenti, hanem éppen az ellenkezőjét.

 

A líra és a lírai költő felelőssége sokkal nagyobb és egyetemesebb, mint gondolnánk.

 

Folytatása következik.

 

Hozzászólások

hubart képe

Egyetértek! És most kezdek ráébredni valamire: a költő (és általában a művész felelőssége) mennyire esélytelen ebben a harcban, és mégis az az egyetlen reményre jogosító tényező. Párhuzamot látok Zrínyi törökkel vívott élethalálharca és a erkölcsi példamutatás mindenkori lovagjainak, a jó és nemes ügy mellett kardoskodó költőknek a küzdelme között. 

lnpeters képe

Ezért is nagyon időszerű ma Zrínyi!

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Ez mind igaz! De nem értem, mi ebben az újdonság? Szerény ismereteim szerint ez így működik,mióta csak létezik a szellemi világ! Vagy tévedek?! Ha nem tévedek, akkor viszont ez az egész nem más, mint skolasztikus elmélkedés...

hubart képe

Érdemes elolvasni az esszésorozat korábbi részeit is, hiszen akkor világosodik meg az összefüggés a líra és a társadalmi jelenségek között. Hatalmas munka, érdekes, új meglátásokkal. Több tanulmányt olvastam már ezen a téren, de ennyire átfogóval és gonddal felépítettel még nem találkoztam. A történelmi folyamatok, az emberi társadalom változásai, a globalizáció hatása a gondolkodásra, az erkölcsiségre mind-mind hatással volt, van és lesz a művészetekre, a lírára, és fordítva is igaz. Ami az egészben a legizgalmasabb, hogy mi a mai lírának és művelőjének a feladata a társadalomban, hogyan tud ennek az elvárásnak eleget tenni. Létezik-e ebben a rohanó, globalizált világban  igazi magánéleti - szerelmi - líra, és ha igen, akkor melyek a kibontakozásának, virágzásának a lehetőségei. Nem is tudom pár mondatban összefoglalni a Laci tanulmányának a lényegét, annyira sokrétű. Akkor értékelhető igazán, ha az ember az egészet átolvassa. És hiszem azt is, hogy még számos izgalmas felfedezés vár ránk az elkövetkező részekben. 

lnpeters képe

A skolasztika kissé másféle (volt). 

"Szerény ismereteim szerint ez így működik,mióta csak létezik a szellemi világ! "

Ezt kissé részletezned kéne, mert ezt meg én nem értem. Szerelemről, a szerelem fogalmáról, a líra küldetéséről van szó a sorozatban. Ha Neked nem újdonság, megtisztelhetnél néhány forrással. Az én szerény ismereteim szerint a XX. századi filozófiában az egyéni (személyes) felelősség kérdését a szabad akarat pozitív felfogása mellett egyedül Albert Schweitzer vetette fel.

A hozzászólásodat gyorsan írtad, nincs benne logika.

Pete László Miklós (L. N. Peters)

Mysty Kata képe

 Nem elég hangsúlyozni a felelősséget minden téren!  

   "  A művészet élettani feltétele a mámor, előidézésére pedig legjobb eszköz a ritmus." (Friedrich Nietzsche)

    Kata                 

  "ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetésihez....!"