Szerelem és líra - CLXIX.
SZÁZHATVANKILENCEDIK RÉSZ
A líra társadalmi környezete
A líra önmagában vett céljai és feladatai koronként nagyjából azonosnak tekinthetők, a líra társadalmi helyzete azonban korról korra változik.
A jelenleg a Föld zömét uraló polgári társadalom a polgári anyagiasságra épül, abból fejlődött ki. a polgári gondolkodás mindent mérhetőnek, kézzelfoghatónak szeretne látni. A valami alapjában véve nem az, megkísérli azzá tenni.
Ennek első lépcsőfoka még a reformáció volt; a polgári gondolkodás teremtett egy sokkal polgáriasultabb, egyszerűbb, a misztikus hagyományokat szélsőségesen korlátozó vallási felfogást. Ennek az volt az ára, hogy el kellett fogadnia a végzet, az eleve elrendelés elvét, amely egyébként nagyon is közel áll a polgári gondolkodáshoz.
A polgári társadalom a lírát is, a szerelmet is megpróbálta anyagi értelemben felfogni, ez által irányíthatóvá tenni. Ez természetesen lehetetlen. A szerelem és a líra felett a polgári berendezkedés sem diszponálhat, mert a hatalom egyikkel sincs és nem is lehet egy dimenzióban.
A polgári társadalom hatalmi gépezete a lírával ugyanúgy nem tud mit kezdeni, ahogy az összes többi berendezkedés sem, ezért nem is a költészetre összpontosított, hanem annak művészére, a költőre.
A költőből státuszt, foglalkozást csinált, intézményrendszert, infrastruktúrát épített köré, amelyet már manipulálhat. A lírát pedig a mai napig igyekszik az intézményrendszerre, illetve az abban érdekelt költő státuszú személyek alkotásaira szűkíteni.
Lényegében ugyanez történt a szerelemmel is. A szerelem is megfoghatatlan a hatalom számára, a szexualitás azonban megfogható és kezelhető. A hatalom igyekszik is a szerelmet a kortudatban a szexualitásra korlátozni – és manipulálni.
A polgári társadalom bizonyos értelemben véve a közvetítő közeg uralmának társadalma. Utóbbi minden szinten beékelődött a javak előállítói és fogyasztói közé, és szilárdan a kezében tartja a társadalom minden gazdasági jellegű folyamatát. Gazdasági uralmát a piac mitizálásával leplezi.
A líra terén is egyértelműen a társadalom más szegmentumaiban uralomra jutott közvetítő közeget favorizálja. Voltaképpen sikerrel, hiszen jelenleg oda jutottunk, hogy a vers, az alkotás, a líra lényege igazából már nem is fontos, a lényeg a megjelenésben, a kötetek számában, azaz a közvetítő közegben van.
A közvetítő közeg a mindenkori társadalom legkevésbé stabil alkotóeleme. Állandó mozgásban van, rákényszeríti a társadalomra a permanens versengés állapotát. A gazdasági csereeszköz, a pénz elhatalmasodása a közvetítő közeg uralmának egyenes következménye.
A versengés a szerelem és a líra lényegétől merőben idegen. Mindkettő az ember belső lényegéből fakad.
A polgári társadalom – profán társadalom. Mit kezd két ilyen hallatlanul fontos emberi tényezővel, amelyek közül egyik sem profán?
A versengésre alapozott, kisstílűen anyagias szempontok alapján felépülő társadalom nem tűrheti el alapelveinek megkérdőjelezését, és megteremti a pszeudo változatát a lírának is, a szerelemnek is.
A líra „elitkörökbe” húzódik, visszaszorul, „intézményi elméletek” hatálya alá kerül, közben szélsőségesen profanizálódik, és csaknem önmaga ellentétébe csap át. Többé nem versekről szól, hanem kötetekről, kapcsolatokról, folyóiratokról és díjakról.
A polgári anyagiasság a szerelemmel nem boldogul, de kézben tarthatja annak „intézményeit”, a szexualitást és a házasságot.
Elsősorban azzal, hogy profanizálja őket. Ilyen körülmények között ugyanis a profanizálás nem egyebet jelent, mint azt, hogy a hétköznapi profán mindennapokat korlátlanul uraló jelenségek, mint a piac és a pénz, olyan szférákba is betolakodhatnak, és érvényessé válhatnak, ahol semmi keresnivalójuk.
A profanizált szexualitás részben a prostitúció, részben a promiszkuitás terjedését jelenti. Az örökös partnerváltáson (mindegy, hogy házasságon belül, vagy kívül) alapuló magánélet a pénz szerepét teszi kizárólagossá az ember intim életében, másodsorban pedig gyakorlati promiszkuitást teremt. Négy-öt (esetleg annál is több) házasság, meg közben egymást számos egymást keresztező viszony lényegében – promiszkuitás. A „modern” címkével meg is ideologizálják. Pedig a szabadosság éppen úgy nem „modern”, ahogy az ízléstelenség, vagy a trágárság sem az; minden korban létezett, és sohasem vált annak a javára, aki elkövette.
Igazából a szerelemre és boldogsága való képesség nincs anyagi szempontoknak alárendelve. Viszont olyan kisközösségi autonómia jár vele, ami megakadályozza a piaci tényezők betolakodását. Két ember mély és tartós szövetsége teljesítménykényszer, viszonyhalmozás, versengés, meg hasonló piaci tényezők nélkül.
A profanizált házasság voltaképpen sohasem ismeri meg a szerelmet, ahhoz nyomokban sincs köze, leginkább a szexualitásról szól, és konzerválja a bizonytalanságot, a bizalmatlanságot és a rossz közérzetet. Semmi sem akadályozza a pénz a magánszféra fölötti uralomban.
A hivatalos szabadságkultusz sem a filozófiai értelemben vett szabadságról szól, csak a pénz tényleges irányítóinak korlátlan cselekvési lehetőségét szentesíti. Intézményekkel és közösségekkel szemben.
Az intézményrendszerrel szemben már talán nincs is erre szükség, a pénz annak már régen fölébe kerekedett.
Viszont a család és a nemzet még mindig képes emberhez méltó lelki függetlenséget biztosítani; nem hiába zúdul rájuk folyamatos zárótűz.
Most azonban a lírával kell közelebbről foglalkoznom. Nézzük újra az ide tartozó kérdéseket:
v Különleges helyzetben van-e a hivatal támogatta líra, elég-e ezredszer is a közönségre hárítani az érdektelenség miatti felelősséget?
v Vajon minden, a közönséggel kommunikálni képtelen költőt meg nem értett zseninek kell tekintenünk? Meddig még? Örökre?
v Vajon hányszor kell elolvasnunk ahhoz egy „verset”, hogy a bágyadt, alaktalan és szánalmas semmitmondás lírává nemesüljön?
v Születik-e a költő, vagy a hivatal nevezi ki?
v Kell-e a jó verset örökösen magyarázni, nem szükséges-e, hogy a maga erejéből érvényesüljön?
v Pótolhatja-e az infrastruktúra a valódi költői erőt?
Folytatása következik.
Hozzászólások
hubart
2015, május 8 - 08:22
Permalink
Érdeklődéssel követem
Érdeklődéssel követem sorozatodat, és érzem, hogy a gondolatfolyam egyre közelebb kerül mondanivalód csúcspontjához. Mostanig kézenfekvőnek és egyértelműnek találtam, ugyanazok a gondolatok engem is foglalkoztattak. Ez az a rész, ami számomra igazán újat, meglepetést is hozott, mert talán a magam fejétől ezt ilyen mélységig még nem gondoltam végig. De meg kell mondanom, hogy maximálisan egyet is értek következtetéseiddel. Egyre türlmetlenebbül várom a folytatást, és egyszer szeretném ezt az egészet könyv formájában is kezemben tartani. Hú, de kemény érv-arzenál ez a kanonizált lírával szemben!
lnpeters
2015, május 8 - 18:51
Permalink
Ez a cél, Ferikém! Nagyon
Ez a cél, Ferikém! Nagyon szépen köszönöm!
Pete László Miklós (L. N. Peters)
hzsike
2015, május 8 - 17:34
Permalink
Remek kérdések, remek rész.
Remek kérdések, remek rész. Nagy figyelemmel olvastam ezt is. Nagy tiszteletem, a sorozatért, kedves Laci.
Szeretettel: Zsike :)
lnpeters
2015, május 8 - 18:37
Permalink
Köszönöm, drága Zsike!
Köszönöm, drága Zsike!
Pete László Miklós (L. N. Peters)
Mysty Kata
2015, május 9 - 22:49
Permalink
Érdeklődéssel olvaslak és
Érdeklődéssel olvaslak és követlek!Közben idézgetek...
Kata
"ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetésihez....!"
lnpeters
2015, május 10 - 15:48
Permalink
Köszönöm, Kata!
Köszönöm, Kata!
Pete László Miklós (L. N. Peters)
Csilla
2015, május 10 - 21:58
Permalink
Köszönettel olvastam ezt a
Köszönettel olvastam ezt a részt is.
Tanulni lehet belőle; igen hasznosak a kérdések (is).
:)
https://versekegipasztorok.mozellosite.com/
lnpeters
2015, május 10 - 22:25
Permalink
Köszönöm!
Köszönöm!
Pete László Miklós (L. N. Peters)