Szerelem és líra - CCLXXV.

KÉTSZÁZHETVENÖTÖDIK RÉSZ

 

Itt érvényesül a „kötelező légbőlkapottság” elve. A kánon versei nem törekednek lírai élményközösségre, még a kánonhoz tartozó személyekkel sem, sajátos műnyelven íródtak, sem érzelmi, sem pedig értelmi oldalról nem megközelíthetők.

 

Olvasni senki sem olvassa őket a „bennfenteseken” kívül. Voltaképpen ezt nem is akarják. A kánon igyekszik minél teljesebben elzárkózni a közönségtől. Fentebb szóltam arról, hogy akad már olyan, a kánonhoz tartozó tollforgató, aki a verskedvelést is „dilettantizmusnak” minősítette.

 

Az oka érthető.

 

Ha a kanonizált verseket a kánon tagjain kívül senki más nem olvasná, a megvédelmezésük sokkal kevesebb energiát igényelne. Akkor teljes nyugalommal lehet áradozni a költészet elérhetetlen magasságokban szárnyaló színvonaláról, a briliáns versekről, amit az ostoba közember képtelen megérteni. A kánon számára voltaképpen ez volna az ideális helyzet. Krokodilkönnyeket sírhatna az érdektelenség miatt, de magában örvendezne.

 

A gyakorlatban erre törekszik.

 

Ennek egyik eszköze a „kötelező légbőlkapottság” elve. Mivel a kánon által favorizált művek támogatásra szorulnak, támogatni kell őket – erre való a kánon infrastruktúrája. Remekművekké kell őket magyarázni. Ennek nincs más technikája, mint a belemagyarázás. Olyan értékeket kell tulajdonítani nekik, aminőkkel nem rendelkeznek. Ehhez az is kell, hogy olyan tartalmat tulajdonítsunk nekik, ami nem található bennük. A légbőlkapottság tehát – kötelező.

 

Folytatása következik.

 

Hozzászólások

Csilla képe

Tulajdonképpen mi a kánon célja ill. miért jött létre és miért működik? Hogy fenntartson saját magának egy elefántcsonttornyot, ahol saját magát és a hasonszőrűeket élteti? Biztosan naiv kérdés, de a tudatlanság lehet-e gonoszság vagy nagyon is tudatos, megtervezett értékrombolás folyik?  

hubart képe

Amikor a kánon posztmodern sületlenségeit olvasom, mindig olyan érzésem támad, mint amikor az önérzetében megbántott durcás kisgyerek dacos és konok ellenállásával találkozunk: csakazért is rossz fát tesz a tűzre, hogy bosszantsa a szüleit, a felnőtteket. A polgárpukkasztás, a sokkolás a cél, nem pedig a lírai élményközösség, miközben azzal takaróznak, hogy az olvasó kell felnőjön értelmileg hozzájuk. Sajnálatos nézőpont! Az a fajta líra kinőtte saját lehetőségeit, már nincs olyan trükk, amit be ne vetett volna. Nincs előtte perspektíva, rég a támogatók lélegeztetőgépén vegetál.  
Megtervezett értékrombolás, ahogy Csilla mondja!

lnpeters képe

Az önérzetében megbántott, durcás kisgyerek képe kiváló meglátás. A kánon ma már durcázik, hiszen - hiába építette fel makacs és következetes (anti)logikával a maga rendszerét, a megátalkodott sznobokon kívül senki se hisz benne, é senki se fogadja el.

Pete László Miklós (L. N. Peters)

lnpeters képe

A kánno maga a művészeti hivatal. Van megélhetési vonulata is, hiszen meglehetősen  nagyszabású ingyenélésre ad lehetőséget. Politikai célja is van engedelmes eszköze fenntartójának, a nemzetközi pénznek. Praktikus célja, hogy mindenféle valódi költészetet elfojtson. A költészet és a művészet társadalmi eljelentéktelenítése se áll ellentétben céljaival.

Pete László Miklós (L. N. Peters)

vati képe

A "polgárpukkasztás" sztándéka már eleve visszaüt, hiszen az a fránya polgár nem hajlandó megpukkadni. Inkább legyint egyet afféle "hülye vagy, fiam" megjegyzéssel, és hátat fordít a költészetnek. No, ezzel okozza a kánon a legnagyobb károkat. Hogy ez szándékos volna, abban nem vagyok biztos, inkább csak butaságnak vélem, de nagyon nagy butaságnak.

Varga Tibor